Kestävä matkailu kiinnostaa – Tasa-arvo ja reilu toiminta koetaan tärkeiksi vastuullisuusteoiksi
Suomen suurimmassa yhteiskunnallisessa keskustelutapahtumassa Porin SuomiAreenassa (järjestäjinä Porin kaupunki ja MTV Oy) kesällä 2024 toteutetun kyselyn perusteella voidaan arvioida suomalaisten lähimatkailijoiden ja paikallisten asukkaiden käsityksiä ja mieltymyksiä vastuullisesta matkailusta. Tulosten perusteella saadaan käsitys vastuullisesta matkailusta ympäristötekijöitä laajemmalle: Arjen valintojen merkitys ja oikeudenmukaisen sekä tasa-arvoisen kohtelun merkitys koetaan tärkeäksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan kyselyn teemoja ja tuloksia hieman tarkemmin.

ÄLYÄ matkassa -hankkeen tekemä kysely osoitti, että vastuullisuus kiinnostaa yhä useampia matkailijoita
Euroopan maaseuturahaston osarahoittama ÄLYÄ matkassa – Satakunnan älykkään ja kestävän matkailun kehittämishanke keräsi vastauksia SuomiAreenan 2024 tapahtumakävijöiltä Kansalaistorilla sijainneella ständillä, jota Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskus (hankkeen hallinnoija ja toteuttaja) piti yhdessä Satakunnan Matkailuyrittäjät ry:n (hankkeen toiminnallinen kumppani) kanssa.
Ständillä tehtiin kyselyä matkailun vastuullisesta toiminnasta. Kyselyyn vastasi yhteensä 306 henkilöä eri puolilta Suomea. Suurin osa vastauksista tuli Satakunnasta, toiseksi eniten vastauksia tuli Uudeltamaalta ja kolmanneksi eniten Pirkanmaalta. Ikäryhmistä aktiivisempia olivat 60–69-vuotiaat ja suurin osa vastaajista oli naisia (75 %).
Vastaajilta kysyttiin muun muassa ympäristövastuullisuudesta, yritysten yhteistyöstä paikallisten kanssa, paikalliskulttuurista, tasa-arvosta sekä paikallisten työllistämisestä. Vaikka ympäristövastuu on tärkeä osa kestävää matkailua, nousivat kyselyssä esiin myös tasa-arvo ja ihmisten kunnioittaminen. Tämä kertoo siitä, että matkailijat odottavat vastuullisuudelta myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta – ei pelkästään ympäristötekoja.
Kyselyn vastauksista vahvimmin esiin nousseet vastuullisuuden teemat:
- Suuri osa vastaajista piti erittäin tärkeänä, että matkailuyritys kohtelee asiakkaita ja työntekijöitä tasa-arvoisesti. Tärkeänä pidettiin myös matkailuyritysten paikallisia asukkaita työllistävä vaikutus.
- Uusiutuvien energialähteiden käyttö matkailuyrityksissä koettiin pääosin tärkeäksi tavoitteeksi. Tämä tukee nykykehitystä, jossa ympäristönäkökohtiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota.
- Matkailutuotteelle/ -palvelulle myönnetty ympäristömerkki on monelle tärkeä asia, sillä se kertoo, että yritys huomioi ympäristön toiminnassaan. Valintaan vaikuttaa myös se, että kohteleeko yritys ihmisiä hyvin ja onko palvelu luotettavaa.
Tasa-arvo ja reiluus ovat vastuullisuuden ytimessä
Monelle vastaajalle tasa-arvo, turvallinen ilmapiiri ja kaikkien yhdenvertainen kohtelu nousivat tärkeiksi tekijöiksi vastuullisessa matkailussa. Erityisesti mainittiin, että matkailuyritysten tulisi huolehtia siitä, että kaikki asiakkaat voivat tuntea olonsa tervetulleiksi – taustasta, kielestä, iästä tai sukupuolesta riippumatta.
Paikallisten työllistäminen ja yhteisön tukeminen
Monet vastaajat pitivät tärkeänä, että matkailupalvelu työllistää paikallisia asukkaita ja käyttää paikallisesti valmistettuja tuotteita niin paljon kuin mahdollista. Tällöin matkailusta kerrytetty raha ja hyöty jää alueelle ja tukee alueen elinvoimaisuutta. Näin matkailu tuo hyötyä sekä paikallisille yhteisöille että alueen yrityksille.
Ympäristövastuu näkyy – mutta ei yksin riitä
Kyselyssä saatiin selville myös, onko ympäristömerkeillä – kuten Joutsenmerkillä, Green Key -merkillä tai Ekokompassilla – vaikutusta ihmisten valintoihin. Kyselyn vastauksista ilmeni, että lähimatkailijat arvostavat ympäristömerkkejä. Osa vastanneista kertoi valitsevansa palvelun mieluummin, jos sillä on jokin tunnettu ympäristömerkki. On tärkeää, että yritykset viestivät selkeästi vastuullisuudestaan – merkit auttavat asiakkaita tekemään kestävämpiä valintoja, ja niiden merkitys kasvaa tietoisuuden lisääntyessä.
Paikalliskulttuuri on vastuullisuuden sydämessä
Vaikka kyselyssä ei erikseen kysytty paikalliskulttuurista, kyselystä kuitenkin kävi ilmi, että vastaajat arvostavat paikallisuutta, yhteisöllisyyttä ja paikallisia erityispiirteitä. Matkailijat kunnioittavat kohteen omaa kulttuuria – ei vain nähtävyyksiä, vaan ihmisten arkea ja tarinoita. Paikalliskulttuurin huomioiminen onkin tärkeä osa sosiaalista vastuullisuutta. Kyselyn vastausten perusteella monien mielestä on tärkeää, että yritys suunnittelee toimintaansa yhdessä paikallisten asukkaiden kanssa.
Uusiutuvalla energialla kohti vastuullisempaa tulevaisuutta
Kyselystä kävi ilmi, että lähimatkailijat arvostavat yhä enemmän konkreettisia toimia ympäristön hyväksi. Uusiutuvan energian käyttö on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jolla yritys voi erottua positiivisesti toiminnassaan. Se kertoo yrityksen sitoutumisesta kestävään kehitykseen ja vahvistaa luottamusta asiakkaiden silmissä. Tämä on tärkeä askel kohti pitkäjänteistä ja vastuullista liiketoimintaa, joka tukee ympäristön hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa.
SuomiAreena tarjosi täten mielenkiintoisten panelistien lisäksi myös oivan paikan tärkeälle matkailun kehittämisen taustatyölle ja katsauksen siihen, miltä vastuullisen matkailun tulevaisuus suomalaisen lähimatkailijan silmin näyttää. Kyselyn tuloksia hyödynnetään ÄLYÄ matkassa -hankkeessa sekä hankkeen toiminnallisen kumppanin Satakunnan matkailuyrittäjien / Visit Satakunnan toiminnan kehittämisessä.
ÄLYÄ matkassa –hanke edistää älykästä ja kestävää matkailuliiketoimintaa Satakunnassa. Tuotamme tietoa ja lisäämme Satakunnan matkailuyritysten ja -toimijoiden osaamista liiketoiminnan teknologisista trendeistä, digitaalisista työkaluista ja tiedolla johtamisesta. Lisäämme matkailutoimijoiden osaamista älykkäiden työkalujen integroinnista ympäristöjohtamisen tueksi sekä kestävän, resurssitehokkaan ja hiilineutraalin matkailun edistämiseksi. Hanke on EU:n osarahoittama (Euroopan maaseuturahasto).
