Kotimaanmatkailun piikki jäi taakse – Satakunnan kesä yhä vetovoimainen 

11.9.2025Juhana Aalto & Saija HuhtalaUutiset

Tilastokeskuksen kokoamat Satakunnan matkailutilastot vuosilta 2018–2024 osoittavat, että kotimaanmatkailun korona-ajan huippulukemista on tultu alaspäin, mutta vapaa-ajan matkailu erityisesti kesäkaudella on säilyttänyt vahvan asemansa. Viesti alueen matkailuyrityksille on selvä: panostus kesäsesonkiin ja vapaa-ajan matkailutarjontaan kannattaa. 

Kuvituskuva.
Kuva: Visit Rauma

Vuonna 2021 Satakunta koki ennennäkemättömän kotimaanmatkailun buumin. Silloin maakuntaan tehtiin yli 1,3 miljoonaa päivämatkaa – määrä oli lähes kaksinkertainen vuoteen 2018 verrattuna. Koronapandemian aikainen kotimaanmatkailun suosio näkyi erityisesti vapaa-ajan matkojen kasvuna. Sittemmin matkustustaso on tasaantunut, ja vuonna 2024 päivämatkoja tehtiin Satakuntaan noin 930 000, joista 830 000 oli vapaa-ajan matkoja. Vaikka huippuvuosien lukemista on tultu alaspäin, vuoden 2024 matkustusluvut ovat edelleen selvästi vuoden 2018 lähtötasoa korkeammalla. Tämä ei kuitenkaan anna aihetta tyytyväisyyteen, sillä valtakunnan tasolla kasvu on monin paikoin ollut nopeampaa. 

Kesä on yhä kuningas – syksyllä matkustus hiipuu 

Kaikkina tarkasteluvuosina kesäkausi (touko–elokuu) on selvästi vilkkain. Vuonna 2024 kesä toi maakuntaan 400 000 päivämatkaa, mikä on yli puolet koko vuoden matkojen määrästä. Vuoden 2018 syksy oli poikkeuksellisen vilkas eikä sen kaltaisia matkustusmääriä olekaan sittemmin koettu. Yritysten kannalta kesäsesongin merkitys on suuri, ja matkailutuotteiden ja -palveluiden oikea ajoitus voi olla kesäkauden onnistumisen kannalta ratkaisevaa. Vuosien välistä vaihtelua selittää osaltaan myös sää. Esimerkiksi Satakunnan matkailun ennätyssyksy vuonna 2018 oli yleisesti ottaen poikkeuksellisen lämmin ja kuiva suuressa osassa maata, myös Satakunnassa.  

Yöpymismatkat: Pori pitää pintansa, Kankaanpäässä notkahdus 

Poriin tehtiin vuonna 2023 peräti 320 000 yöpymisen sisältävää matkaa, mikä on selvästi eniten koko Satakunnassa. Lisäksi suuri osa yöpymisistä tapahtui maksullisessa majoituksessa, mikä kertoo vahvasta hotellitarjonnasta ja tapahtumavetovoimasta. Keskimääräinen yöpymiskesto Porissa oli kolme yötä, ja myös viipymä viittaa vahvaan tapahtumamatkailuun. 

Sen sijaan Kankaanpään matkailu on ollut tarkasteluaikana laskusuunnassa, ja yöpymismatkojen määrä on laskenut vuodesta 2020 lähtien. Tuolloin Kankaanpäähän suuntautui jopa 200000 yöpymisen sisältänyttä matkaa, kun taas vuoteen 2024 tultaessa vastaava luku oli enää 140000. Samaan aikaan matkojen kestoissa on vaihteluita, ja vuoden 2024 keskiarvo – runsaat kolme yötä – kertoo siitä, että alueella viihdytään – joskin usein ilmaismajoituksessa. Vuosien 2020 ja 2021 matkailussa koronapandemialla oli voimakas vaikutus ja se ohjasi virtoja pois suurista asutuskeskuksista esimerkiksi luontoelämysten pariin. Myös useat muut vähemmän tunnetut mutta ainutlaatuiset matkakohteet saavuttivat tuolloin ennätyslukunsa matkailussa. 

Rauma on säilyttänyt asemansa vahvana ja vakaana vierailukohteena. Tarkasteluaikana (2018-2024) yöpymismatkojen määrä vaihteli vuosittain 140000–190000 välillä, ja oleskelujen kesto oli tasaisesti noin kolme yötä. Raumalle suuntaavat matkustajat majoittuvat myös usein ilmaismajoitukseen.  

Satakunnassa työmatkailu on vahvaa ja yksittäiset suuret teolliset projektit saattavat keikauttaa tilastoja suurestikin alueellisesti ja ajallisesti. Työmatkaajan profiili ja kulutuskohteet poikkeavat vapaa-ajanmatkailijan tarpeista, mutta toisaalta työmatkustus jakaantuu tasaisemmin koko vuodelle, täten mahdollistaen matkailuyrittäjälle tärkeän ennustettavan tulovirran lähes ympäri vuoden. 

Tärkeimpiä havaintoja yrittäjien kannalta: 

  • Kesäsesonki on ratkaiseva: Jopa 60 % Satakuntaan suuntautuvista matkoista ajoittuu touko-elokuulle. 
  • Porin vahvuutena on maksullinen majoitustarjonta – muualla Satakunnassa myös ilmaismajoitus korostuu. 
  • Pitkät oleskelut Kankaanpäässä ja Raumalla avaavat erilaisia mahdollisuuksia esimerkiksi mökkivuokrauksessa ja sukulaismatkailussa. 
  • 2021 oli poikkeuksellinen vuosi – nykytilanne vaatii realistista ja tämänhetkisiin lukuihin ja trendeihin perustuvaa suunnittelua. 

Vinkki yrittäjälle: 

  • Tarkastele omaa palvelutarjontaasi suhteessa sesonkeihin ja matkailijan vierailun kestoon. Onko tarjontasi houkutteleva juuri kesäkaudella ja saavuttaako se kohderyhmän? Voisitko houkutella asiakasta jäämään pidemmäksi ajaksi esimerkiksi pakettitarjouksilla (myös yhteistyössä muiden yrittäjien kanssa) tai erilaisilla paikallisilla elämyksillä?
  • Pohdi, miten voisit houkutella palveluidesi piiriin asiakkaita myös muina kuin kesäaikoina ja siten edistää liiketoimintaasi ja alueen vetovoimaa ja tunnettavuutta eri vuodenaikoina? Onko alueellasi muita yrityksiä, joiden kanssa voisitte tehdä yhteistyötä ja kehittää palvelukokonaisuuksia eri vuodenajoille?
  • Oletteko löytäneet työmatkaajat, joita virtaa Satakuntaan tasaisesti ympäri vuoden? Lisäksi Satakuntaan suuntautuviin työmatkoihin sisältyy myös vapaa-aikaa, jonka matkaaja haluaisi käyttää merkityksellisesti ja elämyksiä kokien.
Euroopan unionin osarahoittama -logo.

ÄLYÄ matkassa –hanke edistää älykästä ja kestävää matkailuliiketoimintaa Satakunnassa. Tuotamme tietoa ja lisäämme Satakunnan matkailuyritysten ja -toimijoiden osaamista liiketoiminnan teknologisista trendeistä, digitaalisista työkaluista, tiedolla johtamisesta sekä älykkäiden työkalujen integroinnista ympäristöjohtamisen tueksi ja kestävän matkailun edistämiseksi. Hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta Satakunnan ELY-keskukselta. 

Jaa artikkeli

Lisää uutisia

Lue myös