Euroopan unionin osarahoittama -logo.

Next Level – Satakunnan matkailun kasvu kansainvälisyyteen

Next Level – Satakunnan matkailun kasvu kansainvälisyyteen -hankkeen tavoitteena on kansainvälisen matkailun kasvuedellytysten parantaminen Satakunnassa.

Kesto

1.1.2025 – 31.5.2026

Kokonaisbudjetti

157 651 €

Oikeudenmukaisen siirtymän -rahasto (JTF)

123 120 €

Muu julkinen

31 531 €

Suomea markkinoidaan kansainvälisille asiakkaille luonto kärkenä, joten Satakunnan alueelta löytyy paljon uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen sekä kansainvälisyyden lisäämiseen. Satakunnassa on luontomatkailun lisäksi antoisaa kulttuuritarjontaa, joka on jo saanut kansainvälistä tunnustusta ja tunnettuutta. Maailmanperintökohteiden lisäksi alueen kohteita on mukana Euroopan neuvoston kulttuurireiteissä (Alvar Aalto Route ja European Route of Industrial Heritage, ERIH).

Pienten yritysten kansainvälistymisen onnistumiseen tarvitaan yhteistyötä ja vetoapua matkailun alueorganisaatioilta (destinaatioilta) sekä suuremman kokoluokan yrityksiltä. Destinaatiot tarvitsevat lisää yrityksiä, tuotteita ja tuoteyhdistelmiä, jotka soveltuvat kansainvälisille matkailijoille. Alueelle tarvitaan erilaisten toimijoiden tiedolla johdettu ekosysteemi, jotta kansainvälistyminen on realistista ja saavutetaan konkreettisia tuloksia myös pienemmissä yrityksissä. Next level -hankkeessa mahdollistetaan alueellinen yhteiskehittäminen destinaatio-organisaatioiden, keskisuurten ja pienten yritysten kesken.

Hankkeen kohdealue on Satakunta. Varsinaisina kohderyhminä ovat Satakunnan matkailun toimijat, jotka haluavat kansainvälistyä (yritykset ja destinaatiot). Välillisinä kohderyhminä ovat muut yritykset sekä matkailuun liittyvät yhteisöt, kehittäjät ja kunnat. Hanke on avoin kaikille Satakunnan matkailutoimijoille ja sen tulokset ovat kaikille jaettavissa.

Yhteystiedot:

Niina Aalto
projektipäällikkö
044 710 3384
niina.k.aalto@samk.fi

Saila Valkeaniemi
asiantuntija
044 710 3074
saila.valkeaniemi@samk.fi

Projektin tavoitteet

Hankkeen päätavoitteena on kansainvälisen matkailun kasvuedellytysten parantaminen Satakunnassa.

Hankkeen alatavoitteita ovat:

  1. Kansainvälisen matkailun verkoston ja aktiivisen yhteistyön tiivistäminen, uusien yhteistyömuotojen luominen sekä olemassa olevien yhteistyömuotojen (esimerkiksi yritysryhmähanke) tiivistäminen eri toimijoiden välillä Satakunnassa.
  2. Satakunnan kansainvälisen matkailun kehittämisen liittäminen sekä valtakunnallisten teemojen mukaiseen kehitystoimintaan että Satakunnan matkailun kasvuohjelmaan 2030.
  3. Yritysten ja destinaatioiden kansainvälistymiskyvyn ja liiketoimintaosaamisen uudistaminen ja monipuolistaminen matkailuliiketoimintaa vahvistamalla eri näkökulmien avulla.
  4. Maakunnan vetovoimaisuuden lisääminen ja sitä kautta yritysten kannattavuuden kasvattaminen.

Hankkeen tavoittelemat tulokset:

  • Verkostoinut Satakunnan alueen ekosysteemi ja kansainvälisen matkailun tiekartta. Ekosysteemi huomioi sekä julkiset toimijat että alueen yritykset.
  • Alueen matkailutarjonta paranee ja vetovoima lisääntyy.
  • Sopiva kestävän matkailun periaatteita ja digitaalisia työkaluja huomioiva asiakaslähtöinen tuotevalikoima saadaan kansainvälisten matkanjärjestäjien tarjontaan.
  • Tuotteistuksen kautta kehitetään aktiviteetteja ja tapahtumia matkailusesongin ulkopuolelle, jotta alueelle saadaan kävijöitä ympäri vuoden.
  • Hankkeen avulla vahvistetaan alueen yritysten keskinäistä yhteistyötä sekä yhteistyötä matkanjärjestäjien kanssa digitaalisen saavutettavuuden, löydettävyyden ja ostettavuuden edistämiseksi.
  • Hankkeessa autetaan kansainvälisesti kypsiä yrityksiä, mutta annetaan työkaluja myös kansainvälistymistä aloittaville toimijoille.
  • Satakunnan alueen matkailubrändin vahvistamisella vastataan Satakunnan oikeudenmukaista siirtymää koskevan suunnitelman tavoitteisiin.

Partnerit

Euroopan unionin osarahoittama -logo.
Matkailun kehittämiskeskuksen logo.