Satakunnassa edistetään kansainvälisen matkailun kasvua ja edellytyksiä

13.3.2025Niina AaltoUutiset

Kansainvälisen matkailun kasvuedellytysten parantaminen on Satakunnassa tärkeää. Matkailuyritykset ja destinaatiot (matkailun visit-organisaatiot) tarvitsevat tietoa kansainvälistymisestä, kuten tuotteistamisesta, kansainvälisistä trendeistä, digitaalisen toimintaympäristön hyödyntämisestä sekä markkinoille menosta. Erityisen tärkeänä pidetään kesäsesonkia pidentävien tuotteiden ja pakettien kehittämistä.

Kaksi henkilöä järven rannalla. kuvituskuva.
Kuva: Rami Valonen

Kansainvälistymistoimenpiteiden tehostamiseksi on hyvä keskittyä yhteen kansainväliseen kohdemarkkinamaahan, josta houkutellaan matkailijoita Satakuntaan. Tätä työtä tehdään Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksen hallinnoimassa Next Level – Satakunnan matkailun kasvu kansainvälisyyteen -hankkeessa. Kohdemarkkinamaa valitaan Visit Finlandin markkina-analyysien pohjalta.

– Kohdemarkkinamaahan keskittyminen tehostaa kansainvälistymistoimenpiteitä, mutta ei sulje pois tuotettavan tiedon ja materiaalin hyödyntämistä myös muilla markkinoilla, kertoo hankkeen projektipäällikkö Niina Aalto Matkailun kehittämiskeskuksesta.

Satakunnan matkailutarjonnasta kootaan kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnattu Satakunnan tuotemanuaali. Lisäksi pilotoidaan virtuaalinen tutustumismatka valitun kohdemarkkinamaan matkanjärjestäjille. Tavoitteena on saada Satakunnan tuotteita valitun kohdemarkkinamaan matkanjärjestäjien tuotevalikoimaan ja lisätä näin kansainvälistä matkailua maakuntaan.

Tiiviimpi yhteistyö avainasemassa

Satakunnan matkailutoimijoiden verkoston ja yhteistyön tiivistämistä tarvitaan maakunnan matkailutuotteiden saamiseksi kansainvälisille markkinoille. Pienten yritysten kansainvälistymisen onnistumiseen tarvitaan yhteistyötä ja vetoapua matkailun alueorganisaatioilta sekä suuremman kokoluokan yrityksiltä.

– Houkuttelemme hankkeen toimenpiteisiin mukaan sekä niitä yrityksiä, jotka ovat jo valmiita kansainvälistymispolulla, että myös yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita kansainvälistymään, kertoo asiantuntija ja tutkimuspäällikkö Saila Valkeaniemi Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksesta.

Satakunnan kansainvälisen matkailun kehittäminen tulee liittää sekä valtakunnallisten teemojen mukaiseen kehitystoimintaan että Satakunnan matkailun kasvuohjelmaan 2030. Tätä työtä tehdään myös Euroopan Unionin osarahoittamassa Next Level -hankkeessa, joka käynnistyi vuoden 2025 alussa. Hankkeessa lisätään Satakunnan vetovoimaisuutta kansainvälisille matkailijoille, vahvistetaan alueen matkailubrändiä sekä kehitetään maakunnan kestävää matkailutarjontaa ja tuetaan yritysten kannattavaa liiketoimintaa. Ensimmäinen kansainväliseen matkailukysyntään ja trendeihin sekä Satakunnan myyntikärkiin, haasteisiin ja pullonkauloihin keskittyvä työpaja, Satakunta Goes Global, järjestetään SAMKin Porin kampuksella 7.5.2025.

Euroopan unionin osarahoittama -logo.

Jaa artikkeli

Lisää uutisia

Lue myös