Euroopan unionin osarahoittama -logo.

VETO – Keskustojen Vetovoimaa Tiedolla Johtamalla

VETO-hanke vahvistaa kivijalkaliikkeiden vetovoimaa ja kilpailukykyä lisäämällä tiedolla johtamisen osaamista ja sen hyödyntämistä.

Kesto

1.1.2025 – 31.12.2026

Kokonaisbudjetti

117 842 € 

Euroopan maaseuturahasto

94 273 €

Yksityistä rahoitusta

23 568 €

Maailma ja elinympäristömme muuttuvat nykyään nopealla vauhdilla. Yrittäjän on vaikea suunnata liiketoimintaansa ilman todellista tietoa tilanteesta. Kivijalkaliikkeiden asema kilpailussa verkkomyynnin ja hypermarkettien kanssa on haastava. Uutta asiakaskuntaa saattaisi kuitenkin löytyä esimerkiksi matkailijoista. Näihin olosuhteisiin tuo apua uudenlainen toimintamalli, joka pohjaa digitaalisesti kerättyyn asiakastietoon.

VETO-hankkeessa ovat hankekumppaneina Huittisten ja Sastamalan kaupungit, ja siinä tehdään tiedolla johtamisen mallin pilotti Huittisten ja Sastamalan kivijalkaliikkeille. Hankkeessa tehdään matkailijoille ja tapahtumaosallistujille digitaalisia asiakaskyselyjä, joista saatua dataa analysoidaan. Sen pohjalta kehitetään toimintamalli, joka antaa suuntaviivat myös tulevaan toimintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Yhteystiedot:

Anu Juva
projektipäällikkö
050 522 4841
anu.juva@samk.fi

Projektin tavoitteet

  1. Kivijalkaliikkeiden vetovoiman vahvistaminen: Hankkeen päätavoite on kivijalkaliikkeiden vetovoiman kasvattaminen ja kaupunkien elinvoiman lisääminen.
  2. Kilpailukyvyn parantaminen: Kivijalkaliikkeiden kilpailukyvyn parantaminen asiakasymmärrystä lisäämällä ja tiedolla johtamista hyödyntämällä.
  3. Houkuttelevuuden lisääminen: kivijalkaliikkeiden houkuttelevuuden lisääminen aktiivisen ja ympärivuotisen toiminnan myötä.
  4. Verkostoituminen: Toimijoiden verkostoitumisen vahvistaminen vertaistuen ja uusien yhteistyömahdollisuuksien lisäämiseksi.

Käytännön toimet

  1. Tiedolla johtamisen kehittäminen:
    Toteutetaan nykytila-analyysi olemassa olevan datan perusteella. Testataan asiakaskäyttäytymisen mittaamista ja määritellään tiedolla johtamisen malli. Rakennetaan toimijaverkoston kanssa toimintasuunnitelma kivijalkaliikkeiden vetovoiman kasvattamiseen.
  2. Tapahtumien kehittäminen:
    Yhteiskehitetään uusia tapahtumia tai tempauksia sekä uudistetaan nykyisiä. Osallistetaan asukkaat kehitystyöhön kyselyjen avulla ja tiedotetaan toiminnasta laajasti eri kanavissa.
  3. Toimijaverkoston yhteistyön kehittäminen:
    Kohtautetaan toimijoita yli toimialarajojen. Viestitään aktiivisesti sisäisesti ja ulkoisesti. Tehdään päivän tutustumismatka kaupunkiin, jossa on onnistuttu keskustan kaupallisessa elävöittämisessä ja paikallisten asukkaiden sitouttamisessa.

Partnerit

Logorivi: Euroopan uionin osarahoittama, SAMK matkailun kehittämiskeskus, Leader Joutsenten Reitti, Huittinen, Sastamala.