Buustia matkailualan kasvuun: Tiedolla johtamisen työpajakokonaisuus alkaa toukokuussa 2025
Satakuntalaiset matkailuyritykset ja matkailukohteet saavat todellista buustia liiketoimintaansa, kun ne voivat hyödyntää tietoja matkustajien, vierailijoiden ja asiakkaiden määristä, liikkeistä, toiveista ja tarpeista toiminnassaan, markkinoinnissaan ja asiakaspalvelussaan.

Mutta miten pienet yritykset ja matkakohteet voivat tehokkaasti kerätä, analysoida ja käyttää hyväksi näitä tietoja liiketoiminnan ja palveluiden suunnittelussa, markkinoinnissa ja muussa toiminnassa, kun ajalliset ja rahalliset resurssit ovat rajallisia?
Tiedolla johtamisen kyvykkyys onkin yksi matkailualan tärkeistä kasvun edellytyksistä ja siinä piilee paljon käyttämätöntä potentiaalia, kuitenkin se on vielä suhteellisen vähän tunnettu ja käytetty menetelmä alueellamme.
Siksi SAMKin Matkailun kehittämiskeskuksen hallinnoima ÄLYÄ matkassa -hanke (Satakunnan älykkään ja kestävän matkailun kehittämishanke) järjestää kolmen maksuttoman työpajan sarjan. Niissä matkailualan yritykset sekä kunnalliset ja alueelliset toimijat voivat lisätä osaamistaan ja saada konkreettisia työkaluja voidakseen kehittää ja toteuttaa liiketoimintaansa tiedolla johtamisen ja ansaintalogiikan menetelmien pohjalta.
Työpajat järjestetään Porissa läsnätilaisuuksina touko-elokuussa 2025 ja niissä edetään vaihe vaiheelta niin, että ne rakentuvat toistensa päälle, joten suosittelemme mahdollisuuksien mukaan niihin kaikkiin osallistumista.
Työpajoissa sovelletaan tiedolla johtamisen ansaintalogiikan menetelmää, jossa keskitytään matkailualan pitkäjänteiseen ja vastuulliseen kehittämiseen ja johtamiseen Satakunnassa. Teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödynnetään alueen omaan tietoon perustuen ja maakunnan oleelliset ohjelmat huomioiden.
Valmennuksen tavoitteena on lisätä matkailualan toimijoiden ymmärrystä tiedolla johtamisen peruskäsitteistä, keskeisistä työkaluista, tiedonkeruu- ja tiedonanalysointijärjestelmistä sekä kulttuurin ja viestinnän roolista tiedolla johtamisessa.
He saavat tarvittavat työkalut voidakseen soveltaa oppimaansa käytännössä esimerkiksi laatimalla tiedolla johtamisen ja ansaintalogiikan suunnitelman tehostaakseen päätöksentekoaan, liiketoimintaansa ja kilpailukykyään.
He saavat kattavan kuvan ja hyvät valmiudet edistää menestyksekästä, vastuullista ja ennakoivaa matkailun liiketoimintaa, mikä auttaa heitä myös reagoimaan joustavasti ja tehokkaasti yllättäviin tilanteisiin pitkän ajan tavoitteista tinkimättä.
Alla lyhyet kuvaukset jokaisesta työpajasta ja ajankohdista:
1 Perusvoimaa: Tiedolla johtamisen nykytila-analyysi (14.5.2025)
Osallistujat saavat syvällisen käsityksen organisaationsa nykytilasta tiedolla johtamisen näkökulmasta, tunnistavat kehittämistä vaativat alueet, ja valmistautuvat laatimaan suunnitelmia ja toimenpiteitä nykytilan parantamiseen. Paneudumme matkailualan tiedolla johtamisen järjestelmiin, työkaluihin, prosesseihin ja hyviin käytäntöihin.
Ensimmäisen työpajan jälkeen osallistujat jatkavat alueen kehittämistarpeiden kartoitusta omalla ajallaan Visit Finlandin Menestyvä matkakohdeanalyysikyselyn avulla (toteutustavasta sovitaan osallistujien kesken ensimmäisessä työpajassa).
2 Kasvuvoimaa: Visio – rakenna kulttuuria, kehitä viestintää (5.6.2025)
Osallistujat alkavat muodostaa tulevaisuuden visiota nykytila-analyysin pohjalta. He saavat syvällisen käsityksen siitä, kuinka kulttuuri ja viestintä vaikuttavat tiedolla johtamiseen, ja miten konkreettisia toimenpiteitä voidaan kehittää tiedolla johtamisen ansaintalogiikan edistämiseksi. Osallistujat saavat tarvittavan osaamisen aloittaakseen tiedolla johtamisen suunnitelman valmistelun.
3 Supervoimaa: Kestävää ansaintalogiikkaa ennakoimalla ja ennustamalla (27.8.2025)
Osallistujat varustetaan tiedolla johtamisen supervoimilla, jotka mahdollistavat organisaation menestymisen ja kilpailuedun saavuttamisen. Osallistujat saavat käytännön työkaluja, jotta voivat rakentaa, vahvistaa ja kirkastaa tiedolla johtamisen jatkosuunnitelmaa. Heillä on selkeä käsitys tarvittavista toimenpiteistä ja kehityskohteista, rooleista ja vastuista sekä suunnitelman toteutus- ja seurantatavoista.
Työpajojen tarkat ajankohdat ja ilmoittautumislomake löytyvät tästä linkistä.
Työpajasarjan valmentajina toimivat Hanna Lak ja Tarja Kivilahti Visit Finland Akatemiasta.
Tarja Kivilahti on liikkeenjohdon konsultti, jolla on 28 vuoden kokemus toimitusjohtajana ja yrittäjänä. Hänen erityisosaamisalueitaan ovat horeca-, matkailu- ja kaupallinen ala sekä tiedolla johtaminen. Tarja on vastannut mm. Ruka-Kuusamo-hankkeesta, jossa kehitettiin alueen matkailuyritysten tiedolla johtamista. Hänellä on vahva tausta hotellien ja ravintoloiden johtamisessa sekä laajoissa projektikokonaisuuksissa. Tarja on toiminut yrittäjien edustajana ja hänellä on laaja koulutustausta matkailu- ja ravintola-alalta.
Hanna Lak on Suomen johtavia matkailun tuottojohtamisen ja tiedolla johtamisen asiantuntijoita, jolla on pitkäaikaista kokemusta sekä kotimaasta sekä kansainvälisestä luksusmatkailuliiketoiminnasta. Hänellä on vahva tausta globaalien matkailu- ja teknologiayritysten johtotehtävistä sekä korkeakouluyhteistyöstä. Hanna on perustanut Nordic Revenue Forum -koulutustapahtuman sekä kehittänyt tiedolla johtamisen arvonluontimallin ja Matkailun tiedolla johtamisen Score Cardin. Hanna auttaa organisaatioita rakentamaan taloudellisesti kestävää liiketoimintaa ja integroimaan tiedolla johtamisen osaksi yrityskulttuuria.
ÄLYÄ matkassa on kehittämishanke, joka edistää älykästä ja kestävää matkailuliiketoimintaa Satakunnassa. Tuotamme tietoa ja edistämme uusien teknologisten trendien, digitaalisten työkalujen ja tiedolla johtamisen saatavuutta Satakunnan matkailutoimijoille, erityisesti yrityksille. Lisäksi kehitämme strategisesti Satakunnan matkailun tiedolla johtamista kohdetasolla sekä lisäämme matkailutoimijoiden osaamista älykkäiden työkalujen integroinnista alan ympäristöjohtamisen tueksi sekä vastuullisen matkailun edistämiseksi. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama (Euroopan maaseuturahasto).
Lisätietoja:
Taina Järä
Projektipäällikkö
SAMK / Matkailun kehittämiskeskus
taina.jara@samk.fi
050 326 9641