Tiedolla johtamisen ensiaskeleet matkailuyrityksessä -opas avaa oven tiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen
Matkailuala tarjoaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia, mutta menestyksen avaimet piilevät usein tehokkaassa tiedon hyödyntämisessä ja sen muuttamisessa toiminnaksi.
Tiedolla johtamisen ensiaskeleet matkailuyrityksessä -opas on suunniteltu tukemaan pieniä matkailualan yrityksiä niiden ensimmäisillä askelilla tiedolla johtamisen polulla. Oppaassa esitellään tiedolla johtamisen työkaluja ja case-esimerkkejä liiketoiminnan toteuttamisen ja kehittämisen tueksi.
Tiedolla johtaminen matkailualalla, mitä ihmettä se oikein tarkoittaa?
Tiedolla johtaminen on yksi vallitsevista puheenaiheista matkailualalla. Siitä puhutaan matkailun tulevaisuutena, ja moni taho ja organisaatio on ottanutkin tehtäväkseen kertoa matkailun kentällä siitä, mitä se on ja miten sitä voi käyttää. Kaikkien webinaarien ja artikkeleidenkin jälkeen monelle saattaa kuitenkin jäädä jäljelle vielä yksi kysymys: miksi tiedolla johtaminen on niin tärkeää?
Tiedolla johtaminen on sanan mukaisesti johtamista tietoa käyttäen. Päätökset tehdään oikean, olemassa olevan tiedon perusteella tunteiden sijaan. Tätä tietojohtamiseen tarvittavaa tietoa on kaikkialla aina asiakkaan ensimmäisestä googlauksesta aina liikkeessä tulostettuun kuittiin asti. Se on tämän tiedon etsimistä, valjastamista ja soveltamista. Tiedolla johtaminen tarkoittaa yksinkertaisesti oikeaan tietoon perustuvaa päätöksentekoa, jossa oikea tieto saadaan dataa analysoimalla. Päätöksenteon data-analytiikan tulisi olla sellaista, että sen pohjalta voidaan oppia ja ennustaa toimenpiteiden ja tapahtumien vaikutuksia.
Tiedolla johtamisen työkaluja on varsin laaja valikoima
– Pyrin valitsemaan tähän oppaaseen työkaluja, jotka ovat käyttäjäystävällisiä. Tavoitteenani oli tarjota käytännöllisiä ratkaisuja, jotka eivät vaadi mittavia resursseja tai erityistä koulutusta tai syvällistä teknistä osaamista. Työkalujen valinnassa huomioitiin kustannukset suhteessa niiden tarjoamaan arvoon. Vaikka tiedolla johtaminen on investointi, poimin työkaluja, jotka tarjoavat hyvän hinta-laatusuhteen ja ovat ilmaisia tai käyttöönotettavissa myös pienillä budjeteilla. Halusin valita työkaluja, joiden avulla pienyritykset voivat konkreettisesti parantaa liiketoimintaansa ja tehdä parempia päätöksiä, oppaan tekijä Saila Valkeaniemi kertoo.
Opas perustuu Tiedolla johtaminen matkailun menestystekijäksi Karhuseudulla -hankkeessa toteutettuihin infotilaisuuksiin, valmennuksiin ja pilotointeihin. Hanke toteutettiin 1.1.2021–31.12.2023 ja sen rahoittajana olivat Leader Karhuseutu ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto. Hankkeen tavoitteena oli tuottaa uutta osaamista ja uusia toimintatapoja olemassa olevan digitaalisen liiketoimintatiedon hyödyntämiseksi matkailuyritysten ja -kohteiden toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa Karhuseudun alueella.