Kehitetään: Taikayöntie tunnetuksi viestinnän keinoin

15.4.2024Niina AaltoKehitetään

Huittisista Punkalaitumen kautta Urjalaan kulkeva Taikayöntie on yksi Suomen virallisista matkailuteistä. Satakunnan ja Pirkanmaan taitteessa sijaitsevasta Taikayöntiestä on ollut lähes mahdotonta löytää ajantasaista matkailijalle suunnattua tietoa verkosta. Matkailureitin tunnettuutta ja vetovoimaisuutta onkin lähdetty kehittämään Taikayöntien Lumo -hankkeessa erityisesti viestinnän keinoin.

Taikayöntien kuvitettu kartta. Kartan kuvittaja: Eve Sillanpää / Eve the Creator
Taikayöntien kuvitettu kartta. Kartan kuvittaja: Eve Sillanpää / Eve the Creator

Vuonna 2000 virallisen matkailutiestatuksen saanut Taikayöntie on elänyt alun intensiivisen kehittämisen vuosien jälkeen hiljaiseloa. Siitä on ollut haastavaa löytää ajantasaista tietoa, ja alueen matkailutoimijat eivät ole enää tunteneet toisiaan. Tätä haastetta on lähdetty ratkaisemaan Taikayöntien Lumo -hankkeella. Hanke tähtää niin alueen tunnettuuden, vetovoimaisuuden kuin saavutettavuudenkin parantamiseen. Hankkeen aikana Taikayöntielle on luotu toimijaverkosto, tuotettu erinäisiä matkailun kehittämistoimenpiteitä, järjestetty yhteisöllisiä tapahtumia ja tempauksia sekä satsattu erityisesti viestintään.

Taikayöntielle uusi, raikas visuaalinen ilme

Taikayöntiellä ei ole ollut virallisia materiaaleja logoa lukuun ottamatta. Hankkeen avulla matkailutielle lähdettiin hankkimaan uutta ja raikasta visuaalista ilmettä kuvitetun kartan avulla. Eve Sillanpään kuvittaman kartan violetti värimaailma kuvaa alueen taianomaisuutta, onhan matkailutien nimikin Taikayöntie. Violetilla värimaailmalla Taikayöntie myös erottautuu muiden matkailureittien joukosta. Kartalle on nostettu graafisin elementein alueen käyntikohteita ja matkailutarjontaa mukaan lukien kulttuuri- ja luontokohteet sekä lähiruoka. Graafisina elementteinä on tuotu esille autoilijoiden lisäksi myös motoristit ja pyöräilijät, jotka juuri ovat Taikayöntien kohderyhmää.

Jännittävä kartan yksityiskohta on Taikayöntien kuntien muodostaman alueen muoto, joka muistuttaa aivan hevosen päätä tai merihevosta. Merihevosethan ovat taianomaisia eläimiä, ja sattumoisin Taikayöntien seudulta löytyy useita hevostalleja. Myös Taikayöntien virallisessa logossa komeilee satuhevonen.

Kuvitettua karttaa on hyödynnetty Taikayöntien viestinnässä niin verkkosivuilla, esitteissä, messulakanassa, roll upissa, pop up -pöydässä, mediajulkaisuissa, sosiaalisen median kanavissa kuin postikortissakin.

Matkailutielle omat verkkosivut

Taikayöntien Lumo -hankkeen yksi suurimmista ponnistuksista on ollut Taikayöntien verkkosivujen rakentaminen. Verkkosivut löytyvät suomenkielisen version lisäksi myös englanniksi mahdollistaen kansainvälisille matkailijoille suunnatun aluemarkkinoinnin.

Matkailupalvelut ja käyntikohteet on tuotu verkkosivuille Visit Finland DataHubista. DataHub integraatio helpottaa verkkosivujen päivitystyötä. Ja näin Taikayöntie on integraation voimin myös ajan hermolla. Verkkosivuilla esitellään DataHub kategorioiden mukaisesti nähtävyyksien ja matkailuelämysten lisäksi alueen ruoka-, majoitus-, ostos-, tapahtuma- sekä lapsiperheille suunnattua tarjontaa. Alueen käyntikohteita nostetaan esiin myös houkuttelevien artikkeleiden avulla.

Muut viestintätoimenpiteet

Hankkeen aikana Taikayöntie on ollut esillä uuden visuaalisen ilmeen mukaisella ständillä ja messuosastolla erinäisillä messuilla ja yleisötapahtumissa tavoittaen tuhansia potentiaalisia matkailijoita. Lisäksi hankevetäjä on kirjoittanut Taikayöntiestä matkailuartikkeleita eri mediajulkaisuihin: valtakunnalliseen ja kohderyhmäkohtaiseen mediaan unohtamatta myöskään lähialueen julkaisuja.

Taikayöntiellä on Facebook- ja Instagram-tilit, joiden seuraajamäärät ovat nousseet hankkeen aikana. Alueen yhteisöllisyyttä on lisätty erilaisten, koko Taikayöntien mittaisten tempausten ja tapahtumien avulla. Esimerkiksi Taikayöntien Loppiaistulet -tempauksessa tien varsi valaistiin kynttilöin, ja tempaus poiki runsaasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.

Ruususen unesta herännyt Taikayöntie on saanut näkyvyyttä erinäisin viestinnän keinoin. Muista erottautuva visuaalinen ilme, verkkosivut sekä muu markkinointimateriaali mahdollistavat myös vaivattoman matkailumarkkinoinnin ja viestinnän jatkossa.

Tiesitkö tämän? 

  • Taikayöntie on saanut nimensä Martti Innasen vuonna 1967 julkaiseman Urjalan Taikayö -nimisen kappaleen mukaan. Kappaleessa kuvataan alueen maalaisromanttista maisemaa.
  • Madventuresin Riku ja Tunna ovat listanneet Taikayöntien Suomen komeimpien maisemateiden joukkoon.
  • Erityisen Taikayöntiestä tekee sen upeiden maalaismaisemien lisäksi lumoavat luonnonilmiöt. Joen ja peltojen yllä leijuva sumu sekä hätkähdyttävän kauniit auringon nousut ja laskut lumoavat taianomaisuudellaan. Taikayöntiellä on taikaa!

Lisää aiheesta:

Taikayöntien Lumo -hanke on Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksen hallinnoima hanke, jolle Leader Joutsenten reitti ja Leader Pirkan Helmi myönsivät EU:n maaseuturahoituksen. Hankkeen avainkumppaneita ovat Huittisten kaupunki sekä Punkalaitumen ja Urjalan kunnat.

Jaa artikkeli

Kehitetään-sarja

Lue myös