Kehitetään: Matkailun kehittämiskeskuksen kolme vuotta kasvua ja kehitystä
Satakunnan ammattikorkeakoulu on toteuttanut maakunnassa matkailun tutkimus- ja kehittämistoimintaa satojen yrittäjien ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä jo kymmenen vuoden ajan. Matkailualaa ovat myllertäneet viime vuosina isot muutokset ja yritykset ovat kohdanneet erilaisia haasteita monitahoisesti. Poikkeukselliset olosuhteet ovat edellyttäneet alan yrityksiltä uusiutumista. Marraskuussa 2021 perustettu Matkailun kehittämiskeskus on tukenut tätä positiivista kehitystä Satakunnassa.
Matkailu toimialana nähdään Satakunnassa potentiaalisena teollisuuden kasvualana. Kasvun edellytykset liittyvät matkailualan vaikuttavuuden esilletuomiseen ja arvostuksen nostamiseen sekä laadukkaiden ja vastuullisesti tuotettujen, kotimaan ja ulkomaan matkailun tarpeet täyttävien matkailupalvelujen kehittämiseen sekä digitalisaation laajempaan hyödyntämiseen ja matkailun ympärivuotisuuden kehittämiseen. Vuonna 2024 elokuun loppuun mennessä Satakuntaan on tehty 310 000 yöpymisen sisältynyttä matkaa rekisteröidyssä majoituksessa. Matkailun kokonaiskysyntä, joka sisältää suomalaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kulutusmenot, on Satakunnassa ollut 204 miljoonaa euroa (2022). Matkailuala työllistää 4.1 % kaikista työllisistä (2022). Matkailun laajaan klusteriin sisältyvät majoitus- ja ravitsemustoiminta, ohjelmapalvelut, vuokraus- ja leasingtoiminta sekä henkilöliikenne. Voimme siis todeta, että matkailuala on varsin merkityksellinen teollisuuden ala maakunnassamme. Moniulotteisella hanketoiminnalla pystymme yhteistyössä saavuttamaan toimintamme tavoitteet.
Satakunnan matkailun vetovoiman lisääminen
Yksi Matkailun kehittämiskeskuksen keskeisistä tehtävistä on ollut Satakunnan matkailukohteiden ja palveluiden vetovoimaisuuden parantaminen. Keskus on tehnyt yhteistyötä paikallisten yrittäjien, kuntien ja matkailuorganisaatioiden kanssa kehittääkseen ja monipuolistaakseen alueen matkailutarjontaa. Yhteistyössä yritysten kanssa houkuttelemaan alueelle turisteja on syntynyt esimerkiksi Satakuntalaisia ruokamatkailureittejä, pyörämatkailuun Jokireitti, leirikoulupaketteja kansainvälisille vieraille sekä lisäksi on vahvistettu Taikayöntien näkyvyyttä. Hankkeiden toimenpiteillä on myös tuettu ja kehitetty erilaisia tapahtumia sekä markkinointikampanjoita, kuten esimerkiksi Lähiruokapäivä, Satakunta hyvää kohdetta -tapahtuma, matkanjärjestäjätilaisuudet, messuosallistumiset sekä useat artikkelikampanjat (Juttui Satakunnast | Visit Satakunta).
Kestävän matkailun edistäminen
Kestävä matkailu on ollut läpileikkaava teema kaikissa hankkeissamme. Keskus on edistänyt ympäristövastuullisia toimintatapoja ja tuonut esiin esimerkiksi energiankulutusta vähentäviä ratkaisuja, kiertotalouden mahdollisuuksia ja hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtääviä toimia. Vastuullisen matkailun yritysryhmähankkeessa suoritettiin vastuullisen matkailun ympäristösertifikaatteja ja saavutettiin Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkkejä. Kestävän kehityksen edistäminen on erityisen tärkeää Satakunnan kaltaiselle alueelle, jossa luontoarvot ja ympäristön säilyttäminen ovat keskeisessä roolissa matkailun kannalta.
Verkostoituminen ja yhteistyön vahvistaminen
Matkailun kehittämiskeskus on toiminut sillanrakentajana eri toimijoiden välillä. Keskus on luonut ja edistänyt alueellista, kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä matkailun kehittämisessä. Osallistuminen erilaisiin verkostoihin varmistaa Satakunnan matkailun pysymisen ajan hermolla kansallisesti ja kansainvälisesti. Tällä hetkellä keskuksella on vetovastuu esimerkiksi MaRaMa-ennakointiryhmästä, kansallisesta osaamistyöryhmästä sekä yhteistyössä Visit Finlandin kanssa oppilaitoksille suunnatusta STF Hub Train-the-Trainer-verkostosta. Matkailun kehittämiskeskus on edistänyt myös alueen sisäistä yhteistyötä matkailuyritysten ja muiden toimijoiden välillä. Alueellinen yhteistyö on ollut avainasemassa erilaisten matkailuhankkeiden ja -palveluiden onnistumisessa sekä alan työllisyyden parantamisessa. Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi vuosittain järjestettävä Satakunnan matkailuparlamentti, Satakunnan matkailun kansainvälistymistiimin tapaamiset sekä RekryBoost-tapahtuma. Keskuksen rooli on ollut tärkeä myös alan ammattilaisten kouluttamisessa ja osaamisen kehittämisessä, mikä on parantanut Satakunnan matkailualan kilpailukykyä.
Digitaalisen matkailun, tiedolla johtamisen ja innovaatioiden hyödyntäminen
Digitaalinen murros on muuttanut matkailualaa maailmanlaajuisesti, ja keskus on ollut eturintamassa auttamassa alueen toimijoita hyödyntämään tätä kehitystä. Keskuksen aloitteesta on tuotu esiin uusia digitaalisia työkaluja ja ratkaisuja, jotka helpottavat matkailijoiden pääsyä Satakunnan palveluihin ja kohteisiin. Hanketoiminta on tukenut matkailuyrityksiä verkkopalvelujen, kuten varaussivustojen ja digimarkkinoinnin, kehittämisessä. Tämä on ollut erityisen tärkeää pandemian jälkeisessä maailmassa, jossa matkailijat etsivät ja varaavat matkakohteita yhä enemmän verkossa. Tiedolla johtamisen osaamisen lisääminen yrityksissä on hyödyttänyt muun muassa matkailijakäyttäytymisen, matkailijaprofiilien ja kävijäanalytiikan data-analyysien ymmärtämistä, paikkatietoa matkailukohteiden ja reittien suunnittelussa sekä tulevaisuuden trendien ennakoinnissa ja strategisessa suunnittelussa. Älykkäiden keinojen avulla Satakunta pystyy jatkossakin kehittämään matkailuaan kilpailukykyisesti ja vastuullisesti, vastaten matkailijoiden tarpeisiin.
Matkailun suuntana on kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Yhdessä mahdollistamme sen!
Kolme vuotta Matkailun kehittämiskeskuksen toimintaa on tuonut merkittäviä tuloksia Satakunnan matkailulle, mutta työ ei ole vielä ohi. Keskuksen tulevaisuuden tavoitteena on jatkaa alueen matkailun kehittämistä entistä vahvempaan kasvuun ja kestävyyteen. Satakunta on matkalla kohti entistä näkyvämpää asemaa kansainvälisessä matkailukentässä, ja Matkailun kehittämiskeskus tulee olemaan vahvasti tukemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Tiesitkö, että Matkailun kehittämiskeskuksessa on
- 10–15 asiantuntijan monialainen tiimi tukenasi. Tiimi - Matkailun kehittämiskeskus
- meneillään n.15 erilaista hankeprojektia vuosittain. Projektit - Matkailun kehittämiskeskus
- järjestetty n. 50 koulutus- tai muuta kehittämiseen liittyvää tilaisuutta vuosittain. Tapahtumat - Matkailun kehittämiskeskus
Lähteitä:
Matkailijamittari - Visit Finland
PxWeb - Valitse taulukko (stat.fi)