Makujen ja mahdollisuuksien Satakunnan Matkailuparlamentti
Satakunnan Matkailuparlamentti järjestettiin tiistaina 29.10.2024 Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin kampuksella. Tapahtuma keräsi yhteen paikallisia hotelli-, matkailu- ja ravintola-alojen yrityksiä, kehittämisyhdistyksiä, sekä SAMKin restonomiopiskelijoita.
Tapahtuman teemana oli nimensä mukaisesti maut ja mahdollisuudet – mitä kaikkea hotelli-, matkailu- ja ravintola-aloilla onkaan tarjota meille, niin työntekijöinä, yrittäjinä, opiskelijoina sekä asiakkaana? Erityisesti tapahtumassa puhututti mitä kaikkea me voisimme vielä tehdä, ja esimerkkinä nostettiin ruokamatkailua. Jo tehdyistä toimenpiteistä ja kehityskohteista Matkailun kehittämiskeskuksen osalta kertoi tutkimuspäällikkö Saila Valkeaniemi. Valkeaniemi kertoi monipuolisesta hanketyöstä, jota kehittämiskeskuksessa tehdään pk-yritysten, opiskelijoiden sekä työhyvinvoinnin eteen. Kansalliset ja kansainväliset hankkeet ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet kolmen vuoden aikana Satakunnan ammattikorkeakoulussa.
Satakuntaliiton aluekehitysjohtaja Saku Vähäsantasen esityksessä katsottiin tarkemmin matkailun tilannetta Satakunnassa. Matkailu on jatkuvasti kasvava teollisuuden ala, jolla on paljon potentiaalia. Matkailuala on myös iso työllistäjä, kun katsotaan kertyneitä henkilötyövuosia. Vähäsantanen nosti esille, kuinka iso osa nuoria löytää ensimmäisen työpaikkansakin hotelli-, ravintola- ja matkailualalta. Tilastoja tutkiessa pitää ottaa myös huomioon, että esimerkiksi kaikkien vuokratyöfirmojen osalta henkilötyövuodet eivät näy oikeilla toimialoilla, joten todellisuudessa määrät voivat olla vieläkin suurempia.
Henkilötyövuosista jatkettiin matkailualan tulevaisuuden työn pariin. Matkailun kehittämiskeskuksen Tour4Youth-hankkeen projektipäällikkö Tiina Leino puhui tulevaisuuden työstä matkailualalla kansainvälisyyden ja paikallisuuden näkökulmista. Keskustelua herätti erityisesti nuorien työllistyminen alalle, kun työ painottuu yhä enemmän sesonkeihin. Leino kuitenkin painotti, miten meidän tulee olla työntekijöinä ja -antajina valmiita muutokseen.
Fillaripäiväkirjoista tuttu Jaska Halttunen kertoi juuri kokeilemastaan Yyterin pyöräreitistä, sekä kesällä lanseeratusta Jokireitistä. Halttusella on kokemusta useimmista Suomen reiteistä, ja vaikka hän korostaakin pyörämatkailussa reittien tärkeyttä, on palveluiden lähellä oltava kunnossa. Halttunen korosti pyörämatkailun olevan yhä kasvava trendi, ja pyöräreittien varsilta kuvatut videot saivat yhdessä jos toisessakin kuulijassa heräämään innostuksen kokeilemaan pyörämatkailua. Vinkiksi Halttunen antoi Bikeland.fi-sivuston, johon on kerätty niin reitit kuin palvelutkin reittien läheltä. Hyvin merkityillä reiteillä ei voi eksyä ensikertalainenkaan!
Ennen taukoa veden kielelle toi Matkailun kehittämiskeskuksen Gurmeeta-hankkeen projektipäällikkö Terja Wahlberg. Ruokamatkailua on kehitetty isosti Satakunnassa neljän eri ruokareitin avulla, ja ne kaikki tuovat satakuntalaisia ominaisuuksia esiin. Tauon kahvitukseen haluttiinkin tuoda hankkeessa tehdyn Taste Satakunnan street food menun makuja esiin.
– Meidän pitää olla ylpeitä mitä tarjoamme Satakunnassa! Terja kiteyttää.
Ruokamatkailun merkityksestä jatkoi Saimaa European Region of Gastronomy 2024 hankejohtaja Sari Kaasinen, joka esitteli etäyhteyden avulla kansainvälisen European Region of Gastronomy -konseptin ja yhteistyöverkoston, johon Saimaan alue on liittynyt. Kaasinen korosti yhteistyötä ja miten sillä saadaan vaikuttavuutta koko alueelle. Hän myös kertoi miten saadaan kulttuuriperinteitä saman sateenvarjon alle: yhdistetään kulttuuri ja ruoka.
Viimeisenä puhujana Aki Wahlman puhui ruokamatkailusta kansainvälisesti kasvavimpana matkailumuotona. Samalla puhuttiin Suomen tilanteesta, ja miten meillä hyödynnetään – tai ei hyödynnetä, ruokamatkailua elämyksenä matkailun kasvattamiseen. Wahlman nostikin esille, miten Lapissa sesonki on kymmenen kuukauden mittainen, kun se on meillä eteläisemmässä ja läntisessä Suomessa hyvässä lykyssä kolme kuukautta. Suomessa on vielä paljon mahdollisuuksia hyödyntää elämyksellisyyttä ja tarinallistamista ruokamatkailun houkuttelevuuden lisäämiseksi.
– Muistetaan aitous, yhteisöllisyys ja ainutlaatuisuus, niitä meillä Suomessa on, Wahlman muistutti.
Mentalisti Tommi Viikinkosken innostavan shown jälkeen Satakunnan Matkailuyrittäjät ry palkitsi vuoden 2024 matkailuyrityksen. Satakunnan Matkailuyrittäjät ry luovuttaa vuosittain matkailupalkinnon matkailuyritykselle, taholle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen ansiokkaasti Satakunnan matkailun hyväksi. Vuoden 2024 matkailuyritykseksi valittiin Nakkilan Pyssykankaalla sijaitseva Nakkilan Verstas.
– Nakkilan Verstas on erittäin innovatiivinen ja pärjännyt hyvin kovassa kilpailussa, ottaen myös huomioon yrityksen heti alkutaipaleella sattuneet koronarajoitukset. Verstas toimii yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa ja on koko ajan kehittänyt toimintaansa monipuolisen tarjontansa kanssa, kertoo Satakunnan Matkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Timo Wallin.
– Verstas on erinomainen esimerkki siitä, että sijainti ei matkailussa ole tärkein asia, kunhan tuote on kunnossa ja riittävän kiinnostava. Tulevaisuus näyttää myös hyvältä uusien investointien myötä, Wallin jatkaa.