Kehitetään: Ruokamatkailun kehittäminen Satakunnassa

20.12.2021Soile VahelaKehitetään

Jokainen matkailija syö matkallaan. Ruokamatkailulla tarkoitetaan matkailijan kohteessa nauttimia ruokia ja hetkiä, missä matkailija kokee ja kohtaa matkakohteensa ruokakulttuurin ja -perinteet sekä paikallisuuden. Ruokaillessaan matkailija voi kuulla paikallisten kertomia tarinoita ruuasta.

Kaksi lasta syö piparia jouluisessa ruokapöydässä.
Kuva: Pauliina Puputti

Matkailija voi nauttia ruuan ravintolassa, kadulla, tapahtumassa, luonnossa tai vaikka oppaan kotona. Joskus matkailija voi myös osallistua ruokien valmistamiseen. Ruokamatkailuksi lasketaan myös retket erilaisiin ruokakohteisiin; toreille, kauppahalleihin, tilamyymälöihin, juustoloihin tai vaikka viinitiloille. Ruokamatkailuun linkittyvät siis vahvasti paikalliset perinteet, lähiruoka, ruuantuottajat ja -jalostajat sekä ruokapalveluyrittäjät ja kokit.

Suomessa on aktiivisesti kehitetty ruokamatkailua viimeiset viisitoista vuotta. On koottu valtakunnallinen ruokamatkailustrategia ”Hungry for Finland” yhdessä toimialan kanssa ja päivitetty toimenpiteitä muutaman vuoden välein. Tällä hetkellä toimenpidekokonaisuuksissa nousevat esiin seuraavat teemat: vastuullinen liiketoiminta, tuotekehitys, strategiset kumppanuudet sekä myynti, markkinointi ja viestintä. Strategiassa on määritelty kehittämisen toimenpiteet ja vastuutahot. Ruokamatkailun visio kuuluu: ”Ruoka elämykselliseksi ja ostettavaksi osaksi Suomen matkailua vastuullisesti!”

Satakunnan ruokamatkailuprofiili

Satakunnassa ruokamatkailua on kehitetty Satakunnan ammattikorkeakoulun maaseutumatkailun kehittämishankkeissa jo vuodesta 2013. Satakunnassa on järjestetty strategiaan perustuva maakunnallinen ruokamatkailun työpaja, missä mietittiin ja täsmennettiin satakuntalaisia ruokamatkailutuotteita ja alueprofiilia. Työpajassa nousivat esiin satakuntalaiset erityisyydet, todella monimuotoinen ja -puolinen alkutuotanto ja kalastus sekä pitkät perinteet ja historia maanviljelyksessä ja ruuantuotannossa. Tuotteista esiin nousivat muun muassa: kala (silakka, muikku, nahkiaiset), runsas vihannesten ja marjojen saatavuus, runsas possun -, broilerin- ja naudanlihan tuotanto ja saatavuus sekä oma meijeri. Maakunnan ruokakulttuurin helmiä ovat muun muassa satakuntalainen runsas pitopöytä (yleensäkin runsaus kaikessa tarjonnassa), kakko (satakuntalainen hiivaleipä) ja siika.

Ruokamatkailun kehittämistä yhteistyössä – #GastroSatakunta

Satakunta on ruokamaakunta ja on luontevaa, että ruokamatkailua kehitetään osana suurempia matkailun koordinointi- ja kehittämishankkeita. Ruoka on kehittämisen keskiössä. Satakuntalaisen ruuan esille tuomisessa on tehty tiivistä yhteistyötä Pro Agria Länsi-Suomen, Länsi-Suomen Maa- ja Kotitalousnaisten, Satafoodin ja Pyhäjärvi-Instituutin sekä heidän hallinnoimiensa hankkeiden kanssa. Vahvat alkutuotannon toimijat ovat tuoneet yhteistyöhön satakuntalaisen alkutuottajien verkoston ja SAMKin hankkeiden kautta on erilaisilla toimenpiteillä törmäytetty heitä ruoka- ja matkailupalveluiden tuottajien kanssa. Hankkeissa on järjestetty erilaisia tilaisuuksia kuluttajille, esimerkiksi Satakunta hyvää ruokaa ja Suomi 100, Syödään yhdessä -tapahtumat. On myös keskusteltu lähiruuan saatavuudesta ja logistisista haasteista, on tuotteistettu satakuntalaisen lähiruuan ympärille tuotteita kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille sekä lanseerattu #GastroSatakunta – lähiruokakampanja. Parhaillaan suunnitellaan pelkästään ruokamatkailun kehittämiseen liittyvää hanketta alueen muiden avaintoimijoiden kanssa.

GastroSatakunta -kampanjassa on koottu Visit Satakunta -sivuille Google maps- kartta, minne kaikki halukkaat lähiruokaa tarjoavat ravintolat ja kahvilat sekä alkutuotteita ja jatkojalosteita myyvät tilamyymälät ovat voineet ilmoittautua mukaan. Karttaa markkinoidaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #gastrosatakunta. Kampanjassa toivotaan, että mukana olevat yrittäjät liittävät sosiaalisen median julkaisuihinsa kampanjan aihetunnisteen ja että he kannustavat myös asiakkaitaan käyttämään aihetunnistetta omissa ruokajulkaisuissaan. Kampanja aloitettiin kesällä 2021 ja sitä jalostetaan eteenpäin. Marras-joulukuussa 2021 tehtiin GastroSatakunta -kampanjaa tukeva artikkeli jouluisesta satakuntalaisesta lähiruuasta Ilta-Sanomien verkkosivuille. Lähde sinäkin mukaan GastroSatakuntaan!

Tiesitkö, että Satakunnassa:

  • kasvatetaan suurin osa koko maan pinaatista, punajuurista ja herkkusienistä
  • ollaan possun- ja broilerinlihan tuotannon kärkimaakunta
  • toimii maakunnallinen matkailua edistävä yhdistys Satakunnan Matkailuyrittäjät ry (Visit Satakunta), jonka jäseninä on yli sata matkailuyrittäjää ja useita maakunnan kuntia. Yhdistys markkinoi koko maakuntaa kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille.

Jaa artikkeli

Kehitetään

Lue myös