Kehitetään: Kohti kasvavaa pyörämatkailua

14.1.2022Minna Uusiniitty-KivimäkiKehitetään

Ilmastonmuutos ja koronapandemia mullistavat maailmaa ja matkailua monin tavoin. Vaikka korona on ollut matkailualalle kova isku, se on kuitenkin edistänyt lähimatkailua ja kasvattanut kävijämääriä maaseudulla sekä luontokohteissa. Kestävä ja vastuullinen matkailu on nousussa.

Kolme pyöräilijää hiekkarannalla.
Kuva: Minna Uusiniitty-Kivimäki

Pandemian myötä myös pyöräily- ja pyörämatkailuinnostus on kasvanut. Sähköavusteisten polkupyörien yleistyessä pyöräily on lähes kaikille mahdollista. Muutokset on huomattu myös satakuntalaisissa matkailuyrityksissä: pyöräilevien asiakkaiden määrä on kasvanut koronapandemian aikana ja luontokohteet kiinnostavat aiempaa enemmän. On aika lähteä kehittämään pyörämatkailun palveluja Satakuntaan!

Pyörämatkailusta puhuttaessa on tärkeä muistaa, että sitä on monenlaista. Pyöräily voi olla loman pääasiallinen tarkoitus tai matkailija voi osana lomaansa tehdä retkiä pyörällä. Suurimmat pyörämatkailijasegmentit Suomessa ovat retkipyöräilijät ja maantiepyöräilijät. Helppoja reittejä ja mielenkiintoisia maisemia etsivien retkipyöräilijöiden päivämatka on yleensä 20–50 km. Matkaan yhdistetään usein muita kulkumuotoja, esimerkiksi auto, juna tai bussi. Retkipyöräilijä viipyy matkallaan useita päiviä tutustuen kulttuuri- ja luontokohteisiin sekä ravintoloihin.

Maantiepyöräilyssä itse pyöräily on suuremmassa roolissa ja päivämatkat ovat pidempiä kuin retkipyöräilyssä. Bikepacking yhdistää retkipyöräilyn ja maastopyöräilyn elementtejä. Maastopyöräily, alamäkipyöräily ja muut pyöräilyn alalajit tapahtuvat enimmäkseen tieverkoston ulkopuolella.

Pyörämatkailua Satakuntaan

Pyörämatkakohteen valintaan vaikuttavat eniten reittiverkosto ja matkakohteen helppo saavutettavuus. Kohteina kiinnostavimmiksi koetaan saaristo ja rannikko sekä järvimaisemat. Selkämeren rannikolle rakentuu parhaillaan kansainvälisen EuroVelo-pyöräilyreitistön osuus ja Pohjois-Satakunnassa on nostettu esille Lauhanvuori - Hämeenkangas Geoparkin alueen pyöräilymahdollisuuksia. Myös naapurimaakunnissa rakennetaan vilkkaasti reitistöjä.

Satakunnassa on nyt käynnistynyt 100Bike-hanke, jonka puitteissa yhdistetään reittejä toisiinsa rakentamalla Kokemäenjokea seuraileville maanteille uusi reittiosuus. Jokilaakso tarjoaa upeat puitteet pyöräilyyn saavutettavuutensa, maastonsa, palveluidensa ja esteettisyytensä puolesta.

Reittien tueksi kehitetään myös palveluja pyöräilijöitä varten. Pyörämatkailu on uusi mahdollisuus erityisesti maaseudun toimijoille, sillä pyörämatkailijat hakeutuvat käytännössä aina pääteiden ulkopuolelle maisemallisesti kauniille ja vaihteleville teille, joilla liikennettä on vähemmän. Koska pyöräilijät kulkevat hitaammin kuin autoilijat, he myös oleskelevat alueella pidempään ja käyttävät paljon erilaisia palveluja. Pyörämatkailu on hiilineutraalia ja kestävää matkailua, kun matkan eri vaiheiden palvelut tuotetaan vastuullisesti.

Pyöräilijöiden tarpeet ovat osin erilaisia kuin monien muiden matkailijasegmenttien ja pienilläkin pyöräilijän huomioivilla asioilla voi olla matkailijalle suuri merkitys. Kokonaan uusiakin palveluja tarvitaan. Pyöräilijää kiinnostavat muun muassa pyöräily-ystävällinen majoitus ja leirintä, ravintolat ja kahvilat, uimarannat ja saunat, nähtävyydet, luontokohteet, julkinen liikenne sekä pyörävuokraus ja -huolto.

Reittiverkostoa ja pyöräilijän palveluita kehittämällä luodaan edellytyksiä koko maakunnan tunnettuudelle ja vetovoimalle pyörämatkailu- ja luontomatkailukohteena. Pyörämatkailun palvelut auttavat edistämään myös muuta kotimaan ja lähimatkailua sekä pidentämään matkailusesonkia. Me paikalliset asukkaat pääsemme nauttimaan parantuneista vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Nähdään reiteillä!

Tiesitkö tämän?

  • Euroopassa tehdään vuosittain noin 2,3 miljardia pyörämatkaa, joiden vuotuinen arvo on yli 44 miljardia euroa - enemmän kuin risteilymatkustuksen arvo.
  • Suomessa tehdyssä pyörämatkailututkimuksessa 62 prosenttia vastaajista arvioi oman pyöräilyaktiivisuutensa kasvavan seuraavan vuoden aikana.
  • Retkipyöräilijöistä vajaa puolet ja maantiepyöräilijöistä reilu puolet on valmis maksamaan matkastaan 100-300 euroa vuorokaudessa.
  • 100 Bike - Pyörämatkailun kehittäminen Satakunnassa on Matkailun kehittämiskeskuksen hanke, joka edistää pyörämatkailua ja siihen liittyvää yhteistyötä sekä kehittämistoimia Satakunnassa.

Lähteinä on käytetty Ellare Oy:n pyörämatkailututkimusta 2020 sekä SAMKin, Satakunnan matkailuyrittäjät ry:n ja Satakuntaliiton yhdessä toteuttaman matkailun koronakyselyn tuloksia.

 

Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto. Eurooppa investoi maaseutualueisiin.

Jaa artikkeli

Kehitetään

Lue myös