Kehitetään: Satakuntaan oma ruokamatkailustrategia

22.1.2025Terja WahlbergKehitetään

Satakunnan ruokamatkailustrategian tavoitteena on nostaa ruokamatkailu maakunnan vetovoimatekijäksi ja tuoda alueen yrityksille lisää liiketoimintamahdollisuuksia sekä matkailijoille unohtumattomia ruokaelämyksiä, joissa satakuntalainen ruokakulttuuri on vahvasti läsnä. Satakunta halutaan tunnetuksi vastuullisena ruokamatkailumaakuntana, jota yhdistää Taste Satakunta -nimi. Strategiaa ovat kehittäneet Satakunnan ruokamatkailuverkosto ja Gurmeeta – Satakunnan ruokamatkailuhanke tiiviissä yhteistyössä.

Ruoka-annos kuvattuna suoraan ylhäältäpäin.
Kuva: Samuli Ahtiainen

Satakuntalainen ruokamatkailu

Satakunnan ruokamatkailustrategian valmistelut alkoivat vuonna 2023, ja se viimeisteltiin loppuvuodesta 2024. Strategia perustuu lokakuussa 2024 julkaistuun Suomen ruokamatkailustrategiaan, johon on lisätty Satakunnan erityispiirteitä. Satakunnan ruokakulttuurissa korostuvat merellisyys ja kalaruuat, kartanot ja ruukit sekä kestitsemisen perinne runsaine pitopöytineen. Maakunnan raaka-aineet ovat perinteisesti saatu omasta maasta, ja Satakunta on edelleen vahva ja monipuolinen elintarvikemaakunta monine tuotantolaitoksineen, jatkojalostajineen ja sopimustuottajineen.

Teollisuusvetoinen maakunta tarjoaa myös liikematkailijoille vieraanvaraisuutta, joka on ollut olennainen osa ruokakulttuurin kehitystä. Satakuntalaisen ruokamatkailun tunnetuksi tekemiseen on luotu Taste Satakunta -nimi, joka kattaa muun muassa ruokareseptit, tapahtumat, lähiruokakohteet ja ruokareitit. Ruokamatkailu pohjautuu vahvasti tarinoihin, jotka yhdistävät historiaa, paikallisuutta ja tarinallistamista unohtumattomiksi elämyksiksi.

Strategialla toimenpiteitä vuoteen 2028

Strategiaan on koottu konkreettiset toimenpiteet ja vastuutahot vuosille 2024–2028. Satakunnan ruokamatkailustrategia rakentuu seitsemän toimenpidekokonaisuuden varaan: Satakunnan ruokamatkailuidentiteetin kirkastaminen, vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus sekä viestintä ja markkinointi. Vastuutahoina toimenpiteille ovat yritykset, alueelliset toimijat, kehitysorganisaatiot, kunnat, kaupungit sekä koulutusorganisaatiot ja ruokamatkailuhankkeet.

Keskeisenä tavoitteena strategiassa on kirkastaa Satakunnan ruokamatkailuidentiteetti, jossa korostuvat alueen vieraanvaraisuusperinne, merellisyys sekä vahvan teollisuuden tuoma kansainvälisyys ja liikematkustus. Toimenpiteinä ovat mm. maakunnan kärkituotteiden kehittäminen (vastuutahoina yritykset), edistää lähellä ja paikallisesti tuotetun ruuan huomioimista paikallisissa tapahtumissa (alueelliset toimijat, kehitysorganisaatiot, kunnat ja kaupungit) sekä tutkimusten kautta edistää satakuntalaisen ruokamatkailuidentiteetin kehittämistä (koulutusorganisaatiot ja ruokamatkailuhankkeet).

Ruokamatkailun kehittämistä, tuotteistamista, viestintää ja markkinointia ohjaavat ydinviestit, jotka ovat yhtenevät Suomen ruokamatkailustrategian kanssa:

  • Taste of Place: Paikallisten makujen maakunta – Kokoa Satakunta lautasellesi
  • Pure & Natural: Puhdasta ruokaa luonnosta – Syö ja voi hyvin Satakunnassa
  • Cool & Creative: Innostavaa ja mielikuvituksellista – Innostu Satakunnan luovasta ruokatarjonnasta

Näiden teemojen kautta matkailijat pääsevät tutustumaan satakuntalaiseen elämäntapaan ruoan kautta. Samalla viestitään vastuullisesta ruoantuotannosta, ruokahävikin minimoinnista ja paikallisten raaka-aineiden käytöstä kaikissa ruokaketjun vaiheissa.

Satakunnan ruokamatkailustrategialle asetettiin seurantaa varten myös määrällisiä ja laadullisia tavoitteita. Maakunnassa niitä seurataan esim. matkailijamäärien ja yöpymisten kehittymisenä sekä satakuntalaisten ruokamatkailutuotteiden ja -yritysten lisääntymisenä Visit Finlandin DataHubissa. Laadullisia tavoitteita seurataan haastatteluin ja kyselyin esim. miten vastuullisuus näkyy satakuntalaisessa ruokamatkailussa tai miten tunnettu satakunnan ruokamatkailustrategia on yritysten parissa.

Tiesitkö tämän? 

  • Satakunnan ruokamatkailustrategia on ensimmäinen Satakuntaan laadittu ruokamatkailustrategia.
  • Satakunnan ruokakulttuuri on peräisin 1600-luvulta ja on saanut vaikutteita Varsinais-Suomen, Hämeen ja ruotsalaisesta ruokakulttuurista.
  • Taste Satakunta menujen reseptejä on valmistunut kaiken kaikkiaan 58 kappaletta.

Lisää aiheesta:

Jaa artikkeli

Kehitetään-sarja

Lue myös