Hankkeessa hyödynnetään tiedolla johtamisen työkaluja, joiden avulla luodaan alueen matkailuyrityksille ja -kohteille menestyksen avaimia kansallisessa ja kansainvälisessä matkailumarkkinassa erityisesti haastavassa Covid-19-erityistilanteessa.
Hankkeen kohderyhmänä on Karhuseudun alueen matkailuyrittäjät ja -kohteet. Hankkeen tuloksina matkailuyritykset ja -kohteet hyödyntävät tiedolla johtamista liiketoiminnassaan, esimerkiksi optimoimalla yrityksensä hinnoittelua ja markkinointiviestintää, tuottamalla tiedon kautta matkailijalle personoitua sisältöä ja palveluita sekä tehostamalla datan avulla matkailumyyntiä. Tässä hankkeessa testataan ja pilotoidaan digitaalista alustoja asiakastiedon lähteenä ja pyritään valjastamaan tätä tietoa alueen yritysten käyttöön.
Yhteystiedot
Saila Valkeaniemi
Projektipäällikkö
saila.valkeaniemi@samk.fi
Projektin tavoitteet
- Työkalujen avulla matkailuyrittäjät pystyvät paremmin vastaamaan alati muuttuvaan matkailukysyntään tuottamalla kohdennetumpaa markkinointimateriaalia aidosti oikeille kohderyhmilleen.
- Yritystoiminnan kannattavuus nousee liiketoiminnan kehittyessä ja yrittäjät kykenevät tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
- Alueen matkailuyrittäjät oppivat tuntemaan toisensa ja verkostoista syntyy uutta yhteistyötä toimijoiden välille.
- Tiedolla johtamisen työkalujen käyttö yhtenäistää Karhuseudun alueen toimijoiden kehittämistoimintaa sekä kasvattaa alueen matkailutoimintaa
Käytännön toimet
- Luodaan alueelle yhteinen tiedolla johtamisen tilannekuva.
- Testataan ja pilotoidaan tiedolla johtamisen työkaluja matkailuyritysten ja kohdetoimijoiden kanssa.
- Jaetaan hyväksi havaittuja työkaluja ja oppeja matkailuyrittäjille Karhuseudulla.
- Lisätään osaamista liiketoiminnan kehittämiseksi järjestämällä kaikille toimijoille avoimia seminaareja.
- Koostetaan Tiedolla johtamisen ensiaskeleet opas matkailuyrittäjien käyttöön.